Senarai Repeater & Simplex - 11 Ogos 2013


Senarai Repeater & Simplex

Adalah dimaklumkan, bahawa saya tidak lagi mengemaskini data berkenaan senarai repeater di Malaysia.
Untuk mendapatkan senarai terkini frekuensi repeater di seluruh Malaysia, anda bolehlah memuat turun aplikasi
Repeater.MY Hamradio Malaysia di Google Playstore.

skoda...
73

25 March 2009

Pancaran ke satelit

Lebih kurang jam 1130UTC, aku berjaya memancar ke crossband repeater untuk satelit AO-51... sebelum tu kedengaran audio 9W2KEY (R3) yg CQ CQ dan dijawab oleh HS1EAX (R4) tapi malangnya 9W2KEY tidak dapat mendengar sahutan dari HS1EAX...

Cubaan aku selepas itu juga berjaya diterima oleh HS1EAX tapi selepas pancaran kali kedua aku untuk memohon laporan pancaran dari HS1EAX, terus tidak kedengaran audio dari HS1EAX... mungkin satelit AO-51 pada masa tu sudah agak berjauhan dari lokasi aku memancar...

Info pancaran:
Rig - Kenwood TM-V71A
Kuasa pancaran: 10w
Antenna: Mobile Diamond SG7200
Lokasi pancaran: dalam kereta yg sentiasa bergerak-gerak untuk mendapatkan signal yg memuaskan...

Cubaan kedua aku hari ini untuk memancar pula ke satelit VO-52 pada 1345UTC tidak berjaya... aku rasa, kedudukan satelit itu sendiri yg agak jauh dari base aku yg menyebabkan aku tidak berjaya... tapi insyaAllah, bila satelit itu berada dikedudukan yg agak dekat dgn lokasi aku, aku akan mencuba lagi...

Alhamdulillah, kalau sebelum ni aku berjaya memancar ke crossband repeater ISS dan audio aku dapat didengari oleh 9W2KEY, hari ini pula aku berjaya memancar ke crossband repeater satelit AO-51 dan audio aku dapat didengari oleh HS1EAX...

cherio...
73

No comments: